انتشار : یکشنبه, ۰۸ آذر ۱۳۹۴

تیترهای موسیقی مطبوعات کشور

روزنامه ایران : پری ملکی: مخاطب را گول نمی‌زنم

پری ملکی گفت: همچنان ترجیح می‌دهم که برای بانوان کنسرت برگزار نکنم. فکر می‌کنم در این سال‌ها که برای بانوان اجرا داشتم، خیلی برای‌شان دوست‌داشتنی نبوده و از طرفی، فضای کنسرت بانوان تا حدی غیرهنری است.

این مدرس رشته آواز، درباره جدیدترین کنسرتش توضیح داد: کنسرت جدید گروه «خنیا» ۲۷ آذرماه در تالار وحدت به‌صورت همخوانی برگزار خواهد شد. این کنسرت «راز مانا» نام دارد. ملکی که مدتی است از برگزاری کنسرت بانوان فاصله گرفته و اجراهایش را به‌صورت همخوانی برگزار می‌کند، در این‌باره اظهار کرد: همچنان بر سر این تصمیم هستم. برای کنسرت‌ها و شنونده‌هایم احترام قائلم. برای اجراهای گروه «خنیا» زحمت کشیده می‌شود و هربار با یک حرکت تازه همراه است. ما با اجرای قطعات صرفاً تکراری، مخاطب را گول نمی‌زنیم. بنابراین دل‌مان می‌خواهد، کارهای‌مان شنیده و حتی نقد شود. بالطبع، این اتفاق در کنسرت‌های همخوانی شدنی است.

روزنامه ارمان : ساز حسین علیزاده در برج میلاد کوک می‌شود

حسین علیزاده (نوازنده و آهنگساز) کنسرت زمستا‌نی‌اش را با همراهی گروه «هم‌آوایان» و آواز محمد معتمدی در سالن همایش‌های برج میلاد روی صحنه خواهد برد. به گزارش ایسنا، تهیه‌کننده‌ این کنسرت گفت: «گروه موسیقی «هم‌آوایان» ۶، ٧ و ٨ دی‌ماه با آواز محمد معتمدی اجرای جدید خود را برگزار می‌کند. رپرتوار این کنسرت کاملا جدید است و مانند اجراهای ٢سال قبل نیست که اثر «باده تویی» و موسیقی آذری را شامل می‌شد.» او در ادامه گفت: «پیش از این اعلام شده بود، اجرای دی‌ماه حسین علیزاده با همراهی گروه «ضربانگ» و علیرضا قربانی برگزار می‌شود؛ اما به‌دلیل تداخل اجراها، این کنسرت به اجرای گروه «هم‌آوایان» اختصاص پیدا کرد و کنسرت گروه «ضربانگ» و علیرضا قربانی به تاریخ دیگری موکول شد که جزییات آن اعلام خواهد شد.»

روزنامه اعتماد : وقتی خالق «هری پاتر» بت موسیقی‌اش را ملاقات کرد

«جی. کی. رولینگ» آرزو دارد خودش را در سن ١۶ سالگی ملاقات کند: «دختری که در تاریکی دراز کشیده و عودها را روشن کرده و به ترانه «خدا می‌داند الان چقدر بدبخت هستم» گوش می‌دهد.» رولینگ دوست دارد به این دختر بگوید روزی «موریسی» (خواننده گروه اسمیتس) را خواهد دید و این خواننده می‌داند او کیست.
جی. کی. رولینگ خالق ١۵ کتاب که شامل هفت جلد از داستان‌های هری پاتر و سه رمان جنایی با اسم مستعار «رابرت گالبرث» است را منتشر کرده است. پروژه ساخت نخستین فیلمنامه او «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها» در مرحله تولید قرار دارد. همچنین در حال حاضر او در ساخت نمایشنامه‌ای جدید به نام «هری پاتر و بچه نفرین‌شده» با تئاتر لندن همکاری می‌کند.
این رمان‌نویس که ۴۵٠ میلیون نسخه از مجموعه کتاب‌های «هری پاتر» اش به فروش رسیده‌اند و حدود شش میلیون تعقیب‌کننده در سایت اجتماعی «توییتر» دارد مصاحبه‌ای با «لارن لاورن» خبرنگار مجله «ویکند» انجام داده است. رولینگ در این مصاحبه توضیح می‌دهد که چرا هنوز هم کتاب هری پاتر برای بزرگسالانی که بیست‌وچند ساله هستند باارزش است و می‌گوید: «چون من می‌دانم ملاقات با موریسی چقدر برایم باارزش است.»
طرفدار پروپاقرص گروه اسمیتس، موریسی را در فروشگاه «هاروی نیکولز» ملاقات کرد: «به یکدیگر نگاه کردیم و نزدیک و نزدیک‌تر شدیم و همزمان دست‌های‌مان را برای دست دادن دراز کردیم. موریسی می‌دانست من کی هستم و این برای من شگفت‌آور بود.»این رمان‌نویس تجربه ملاقات با خواننده محبوبش را با ملاقات‌های طرفدارانش مقایسه کرد و گفت: «آدم‌هایی که در سن ١۶ و ١٧ سالگی برای شما ارزش دارند، آدم‌هایی هستند که باعث می‌شوند از مشکلات و گرفتاری‌های‌تان سربلند بیرون بیایید. بنابراین به خوبی می‌فهمم چرا کسی که در ١٣ سالگی به هری پاتر پناه می‌آورده، وقتی ٢١ ساله شده از صحبت کردن درباره «هاگوارتز» هیجان‌زده می‌شود. فکر نمی‌کنم این نوع برخورد بچگانه باشد. اصلا فکر نمی‌کنم هیجان‌زدگی من از ملاقات با موریسی بچگانه باشد… دوست دارم دختری که در ١۶ سالگی بودم را ملاقات کنم؛ دختری که در تاریکی دراز کشیده و عودها را روشن کرده است و به ترانه «خدا می‌داند الان چقدر بدبخت هستم» گوش می‌دهد و به این دختر بگویم: «یک روزی موریسی را می‌بینی! و او می‌داند تو چه کسی هستی!»رولینگ تا به حال نتوانسته کتاب «فهرست گمشدگان» را، نخستین تجربه نویسندگی موریسی، بخواند. رولینگ در حال خواندن کتاب «خاندان» اثر «تام هولاند» است و بعد از آن سراغ اثر جدید «مارگارت اتوود» خواهد رفت و احتمالا کتاب موریسی را بعد از این رمان خواهد خواند.رولینگ دموکراسی توییتر را دوست دارد: «دوره‌ای بود که هری پاتر خیلی پرطرفدار شده بود، دو هزار تعقیب‌کننده داشتم. طبیعتا نمی‌توانی به سوال همه پاسخ بدهی اما توییتر چنین توانایی‌ای را به من داد. لازم نبود کسی بلیت تهیه کند. توییتر محیط دموکرات‌واری دارد.» رولینگ سه‌گانه‌ جنایی را با اسم مستعار «رابرت گالبرث» منتشر کرده است. او از علاقه‌اش به گمنامی می‌گوید: همیشه این خیال را در سر می‌پروراندم که قبل از برملا شدن هویتم، بتوانم دو یا سه کتاب با اسم گالبرث بنویسم. آزادی بزرگی بود و فکر می‌کردم: «هیچ‌کس نمی‌داند این نویسنده من هستم.»رولینگ درباره وقتی که نخستین کتاب گالبرث را برای ناشر فرستاد، می‌گوید: «هیچ ایده‌ای نداشتم و از هر نامه‌ مردودی قلبم به تپش می‌افتاد. همه‌چیز حقیقی بود و پای نوشتن در میان بود.»انتشارات کوچکی قصد داشت نخستین کتاب جنایی گالبرث را منتشر کند اما رولینگ احساس می‌کرد: «برای یک ناشر کوچک راز بزرگی بود. » بعد انتشارات بزرگ «لیتل، براون» به چاپ این کتاب علاقه نشان داد و رولینگ قرارداد انتشار کتاب را با او امضا کرد. رولینگ تایید می‌کند که قبل از بستن قرارداد، این کتاب بارها از سوی ناشران رد شد: ناشری بود که گفت: «ببینید، ما خیلی از این کتاب خوش‌مان آمد، اما به تازگی با نویسنده‌ای قرارداد بسته‌ایم که در همان منطقه جغرافیایی شما است» خوشحال شده بودم. اما نه آنقدر که یک نویسنده نوقلم خوشحال شود، چون من و نویسنده نوقلم یکی نبودیم. هر نویسنده نوقلمی در این جور مواقع مایوس می‌شود و می‌گوید: «خوش‌تان آمد، اما قبولش نمی‌کنید!» اما من گفتم: «خوش‌تان آمد! خیلی خوب است! امیدوارم بهتر از اینها نصیب کتابم شود.»و نخستین ناشری که کتاب هری پاتر را رد کرد، بی‌رحمانه‌ترین نامه را برای رولینگ نوشته بود: بنابراین فکر کردم بهتر است دیگر داستانی برای این ناشر ننویسم. آنها به وضوح از من خوش‌شان نیامده بود… آنها برایم نوشته بودند: «شاعرانگی خونینت را نمی‌خواهیم.»

روزنامه مردم سالاری : آلبوم راک- پاپ فرانسیس به بازار آمد

آلبوم «بیدار شو» با صدای پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به بازار عرضه شد! ترانه‌های این آلبوم به سبک راک و پاپ است و اشعارش را سخنرانی‌ها و موعظه‌های پاپ تشکیل می‌دهد. به گزارش ‌ایسنا‌ تهیه کننده این آلبوم دون جولیو نرونی است و شرکت Believe Digital آن را در یک مجموعه به نام (بیدار شو)!!wake Up به بازار عرضه کرده است.

در این آلبوم سخنرانی‌ها و موعظه‌های پاپ که به زبان‌های مختلف صورت گرفته، با سبک‌های مختلف موسیقی از جمله پاپ و راک و آهنگ‌های مذهبی مسیحی آمیخته شده است. پاپ در سخنرانی‌های خود به چهار زبان مختلف انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی و پرتغالی از صلح، کرامت انسانی، محیط زیست و کمک به نیازمندان سخن گفته است.دون جولیو نرونی به مجله رولینگ استون گفته است: «من سال‌ها قبل تولید‌کننده و مدیر هنری آلبوم‌های پاپ بودم. من این افتخار را داشتم که با پاپ ژان پل دوم، بندیکت شانزدهم و حالا هم با پاپ فرانسیس کار کنم. همانند آلبوم‌های گذشته من سعی کردم به شخصیت معنوی پاپ وفادار باشم.»در این آلبوم صدای پاپ را در متن موسیقی راک می‌توان شنید که می‌گوید: بیدار شو، برو برو به جلو!متن این ترانه سخنرانی پاپ فرانسیس سال گذشته در کره جنوبی است و در آن از مسئولیت انسان در برابر خدا و خم نشدن در برابر فشارها، وسوسه‌ها و گناهان می‌گوید. این تنها ترانه به زبان انگلیسی در آلبوم «بیدار شو» است. به گزارش دویچه‌وله، آهنگ‌سازان مختلفی با این آلبوم همکاری کرده‌اند. آهنگ «بیدار شو» را تونی پالیوکا، از اعضای سابق گروه راک معروف ایتالیایی Le Orme ساخته است.او گفته است که گذاشتن موسیقی رو سخنان پاپ برای او چالش هنری جالبی بوده است. این آلبوم با یک پیش درآمد به سبک راک دهه ۱۹۷۰ آغاز می‌شود. سایر ترانه‌ها به سبک موسیقی پاپ و یا گروه گرگورین است که ترانه‌های پاپ و راک را به سبک سرودهای مذهبی قرون وسطا اجرا کرده است.

روزنامه ابتکار : نقد و بررسی فضای کلی کنسرت‌های مخصوص زنان؛مصائب موسیقی بانوان

مدتی است که برگزاری کنسرت درکشور با مصائب فراوانی همراه شده است. از لغو مجوزهای صادر شده تا تعطیل کردن و اغتشاش در برخی کنسرت‌ها را در چند ماه اخیرشاهد بوده ایم. این مسئله برای خوانندگان جوان و باسابقه، سنتی و پاپ، زن و مرد و همه فعالین موسیقی به نوعی اتفاق افتاده است. در این بین کنسرت‌های بانوان و خوانندگان و نوازندگان زن گرفتاری‌های خاصی علاوه بر موارد فوق داشته اند. پرداختن به موضوع موسیقی همیشه با ظرافت‌های خاصی همراه بوده و گویا چالش‌های این هنر در مملکت ما تمامی ندارد.
برای بررسی وضعیت کلی اجرای کنسرت برای بانوان و فعالیت بانوان در موسیقی سراغ چند بانوی خواننده و نوازنده رفتیم و از شرایط کار کردن در این فضا از آن‌ها سوالاتی پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

مهناز روستا: دولت باید از موسیقی حمایت کند

مهناز ناصر روستا سرپرست و خواننده گروه مهوار اصول اولیه موسیقی را ابتدا نزد استاد بنان فراگرفت و سپس نزد افسانه رثایی ردیف موسیقی را اموخت.وی برای آشنای با شیوه قدما دوره‌ای را نیز نزد استاد مهدی کمالیان آموزش دید و در ادامه از تجربیات مظفر شفیعی در ارتباط با شیوه‌های دیگر آواز استفاده کرد.وی در زمینه تلفیق شعر و موسیقی و مرکب خوانی با موسوی زاده در سال ۱۳۸۴ به مدت ۲ سال همکاری کرد.روستا همکاری و فعالیت در کانون‌های خوانندگی سنتی و مدرسین خانه موسیقی ایران از سال ۱۳۸۰ تا۱۳۸۸ را نیز در کارنامه خود دارد. روستا تجربیات زیادی در برگزاری کنسرت برای بانوان دارد و آخرین اجرایی که داشتند همراه با گروه مهوار در اردیبهشت ماه گذشته در سالن نیاوران برای بانوان برنامه موسیقی سنتی اجرا کردند. وی پیرامون مشکلاتی که در راه فعالیت‌های گروه و اجرای کنسرت برای بانوان با آن برخورد کرده است به خبرنگار ابتکار گفت: واقعیت این است که مشکلات ما در کار اجرای موسیقی و به ویژه کنسرت بانوان بسیار زیاد است ولی مهمترین این مشکلات به مسائل مالی و عدم حمایت از گروه‌های بانوان برمی گردد. در واقع کسی حاضر نمی‌شود کار اسپانسری و تهیه کنندگی موسیقی و اجرای کنسرت بانوان را بر عهده بگیرد. پر کردن سالن برای اسپانسر‌ها سخت است و شاید نگرانی از برگشت سرمایه و سوددهی باعث می‌شود که کسی ما را حمایت نکند و ما خودمان با هزینه شخصی کار را جلو ببریم. این خواننده آواز سنتی در خصوص مشکلات دریافت مجوز نیز اظهار کرد:پروسه طولانی دریافت مجوز برای اجرای کنسرت نیز از جمله مشکلاتی است که برای گروه‌ها وجود دارد. حتی گروه مهوار که یک گروه شناخته شده است برای این کارها سختی‌های زیادی دارد و گروه‌ها و افراد تازه کار در این بین دردسرهای بیشتری دارند. روستا در ادامه وضعیت اقتصادی جامعه را مهمترین معضل در این رابطه دانست و گفت: مسائل و معضلات اقتصادی جامعه باعث شده که مواردی مثل کنسرت و سینما در سبد فرهنگی خانواده‌ها جایی نداشته باشند و خانواده‌ها نتوانند برای این گونه برنامه‌ها که نیاز هر جامعه‌ای است وقت و هزینه صرف کنند. این فعال موسیقی بانوان مهمترین عامل برای برون رفت از این شرایط را حمایت دولت و ارگان‌های فرهنگی از این مسئله دانست و افزود: تا زمانی که دولت ما را تحت حمایت خود قرار ندهد و سازمان‌های فرهنگی و متولیان اصلی کارهای هنری از فعالیت‌های ما حمایت نکنند وضعیت تغییری نخواهد کرد. این حمایت‌ها می‌تواند در زمینه تامین مکان اجرا، اسپانسری در تهیه موسیقی، کمک به فروش بلیت و جذب مخاطب با استفاده از پتانسیل‌های تبلیغاتی که دارند و حمایت‌های مادی و معنوی فراوان دیگری باشد که وظیفه متولیان فرهنگی و هنری جامعه است. خوشبختانه اجرای موسیقی بانوان از نظر شرعی و قانونی هیچ مشکلی ندارد و در یک فضای زنانه، بانوان و دختران می‌توانند اوقات خوبی را باشنیدن موسیقی مناسب و فاخر بگذرانند. روستا با اشاره به مسائلی که در فضای برخی کنسرت‌های بانوان اتفاق می‌افتد و وجهه هنری و موسیقیایی کار را تحت الشعاع قرار می‌دهد، عنوان کرد: به هر حال در همه فضاهایی که مختص خانم‌ها است این مسائل وجود دارد هر چند زیاد نیستند ولی امیدواریم این فضاها با تقویت موسیقی اصیل سنتی کشورمان به فضایی مناسب و فاخر برای یک اتفاق هنری و فرهنگی تبدیل شوند و بانوان عزیز از این کنسرت‌ها بیشترین استفاده را ببرند. وی با انتقاد از موضوع همخوانی خوانندگان آقا و بانو، گفت: با توجه به این که تخصص من آواز سنتی است این مسئله اصلا برایم قابل قبول نیست. به نظر بنده نباید هیچ خواننده زنی تن به چنین کاری بدهد چون در همخوانی‌های آوازی به دلیل تفاوت جنس و نوع تحریرها اولا چیز زیبایی به دست نمی‌آید و از دیگر سو معمولا سعی می‌کنند با پایین آوردن صدای زن صدای مرد بیشتر شنیده شود که در واقع این هم ظلم و هم توهین است به آن خواننده زن. به همین دلیل من این موضوع را نمی‌توانم بپذیرم. مهناز روستا در پایان با ابراز امیدواری نسبت به بهبود شرایط در آینده تاکید کرد: ما گروه مان را ثبت کرده ایم و تمرین می‌کنیم و فعالیت هایمان را انجام می‌دهیم و حالا دیگر نوبت دولت و ارگان‌های متولی امور فرهنگی است که به سراغ ما بیایند و در مناسبت‌های مختلفی که وجود دارد با استفاده از گروه‌های موسیقی به تقویت بنیان‌های فرهنگی و هنری جامعه و ترویج روحیه نشاط و سرزندگی در خانواده‌ها کمک کنند.
فتانه شاهین: باید صبور بود و امیدوار
فتانه شاهین که متولد شیراز است از حسابداری و زبان و ادبیات فرانسه به دنیای موسیقی آمده است. او از سال ۱۳۶۵ آموزش موسیقی ردیف دستگاهی را با ساز سنتور نزد مجید کیانی آغاز نمود وحافظ ردیف میرزا عبداله است.فتانه شاهین در سال ۱۳۷۶ آموزشگاه موسیقی “زند” و سپس شرکت نشر موسیقی “زند” را دایرکرد. فتانه شاهین به دلیل علاقه به چنگ به فراگیری هارپ (چنگ بزبان فرانسه) پرداخت و از این رو در سال ۲۰۰۷ در کنسرواتوار زوریخ ثبت نام کرد و از آن پس باجدیت به آموختن ساز چنگ پرداخت و از سال ۲۰۱۰ پروژه «احیای هارپ در ایران» را برنامه ریزی نمود؛ فتانه شاهین که سال‌ها در شیراز آموزشگاه موسیقی داشت برای به تحقق رساندن این هدف، آموزشگاه خود را برای خرید شماری «چنگ» فروخت تا بتواند در یکی از آموزشگاههای تهران نواختن آن را به هنرجویان بیاموزد.فتانه شاهین در گفتگو با ابتکار درباره اجرای کنسرت بانوان در کشور گفت: البته چون تخصص اصلی من و سازی که کار می‌کنم یعنی هارپ یا چنگ محدودیتی ندارد و هم در کنسرت‌های مختلط و هم کنسرت بانوان قابل اجرا است برای من چندان تفاوتی ندارد ولی از آن جا که زبان موسیقی یک زبان جهانی و همگانی است به نظر می‌رسد تفکیک جنسیتی و جداکردن زن و مرد در موسیقی چندان مقبول نباشد. من ترجیح می‌دهم بیشتر روی کار تخصصی خودم که الان عموما آموزش کودکان و نوجوانان است تمرکز کنم و برنامه‌هایی که دارم نیز در همین راستا شکل گرفته اند. این نوازنده چنگ در ادامه افزود: تا کنون در چند کنسرت که مختص بانوان بود شرکت کرده ام و اگر چه شاید همه کنسرت‌ها این گونه نباشند اما فضایی که در آن کنسرت‌ها بود از فضای واقعی موسیقی و هنری دور بود متاسفانه. البته این نظر من است و شاید دیگران انتظارشان از کنسرت چیز دیگری باشد. وی با ابراز امیدواری نسبت به تغییر شرایط کلی موسیقی در کشور، اظهار کرد: به شخصه خیلی امیدوار هستم و با تمام تلاشی که در کارم دارم به همکاران و مردم می‌گویم که باید صبور بود و امیدوار، تا کم کم مشکلات بر طرف شوند و شرایط بهتر بوجود آید. یک زمانی وقتی که ما در حال آموزش بودیم حتی جابجایی ساز در خیابان برایمان سخت و خطرناک بود و الان خیلی بهتر شده است پس باید نسبت به بهتر شدن باز هم امیدوار بود.

پری ملکی: فضای کنسرت بانوان هنری نیست

پری ملکی نیز در خصوص شرایط اجرای کنسرت برای بانوان، اظهار کرد: همچنان ترجیح می‌دهم که برای بانوان کنسرت برگزار نکنم. فکر می‌کنم در این سال‌ها که برای بانوان اجرا داشتم، خیلی برای‌شان دوست‌داشتنی نبوده و از طرفی، فضای کنسرت بانوان تا حدی غیرهنری است. این مدرس رشته آواز درباره‌ی جدیدترین کنسرتش توضیح داد: کنسرت جدید گروه «خنیا» ۲۷ آذرماه در تالار وحدت به‌صورت هم‌خوانی برگزار خواهد شد. این کنسرت «راز مانا» نام دارد. ملکی که مدتی است از برگزاری کنسرت بانوان فاصله گرفته و اجراهایش را به‌صورت هم‌خوانی برگزار می‌کند، در این‌باره اظهار کرد: هم‌چنان بر سر این تصمیم هستم. برای کنسرت‌ها و شنونده‌هایم احترام قائلم. برای اجراهای گروه «خنیا» زحمت کشیده می‌شود و هربار با یک حرکت تازه همراه است. ما با اجرای قطعات صرفا تکراری، مخاطب را گول نمی‌زنیم. بنابراین دل‌مان می‌خواهد، کارهای‌مان شنیده و حتی نقد شود. به طبع، این اتفاق در کنسرت‌های همخوانی شدنی است. وی افزود: همه‌ی این‌ها در حالی است که فضای کنسرت بانوان غیرهنری است و در این سال‌ها که برای زنان اجرا داشتم، خیلی برای‌شان دوست‌داشتنی نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید :

نام

پست الکترونیک

وب سایت

XHTML: شما می توانید از این برچسب های HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*

نظر سنجی

با برگزاری کنسرت‌های متعدد خواننده‌های پاپ بدون انتشار آلبوم جدید موافقید؟

Loading ... Loading ...