انتشار : سه شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۵

تیترهای موسیقی مطبوعات کشور

به اشتراک گذاشتن

روزنامه ایران : مدیرعامل بنیاد رودکی در نشست خبری کنسرت سمفونی «وحدت و همزیستی اقوام ایرانی» عنوان کرد:

تأکید وزارت ارشاد بر برطرف شدن حواشی ارکسترها

علی اکبرصفی پور؛ مدیرعامل جدید بنیاد رودکی که به تازگی سکان این بنیاد پرحاشیه را بردست گرفته است درتازه‌ترین نشست خبری خود که به بهانه برگزاری کنسرت سمفونی «وحدت و همزیستی اقوام ایرانی (ارمیا)»دوشنبه ۲۱ تیر ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد اظهار کرد: در گذشته پیرامون وضعیت ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی ایران حواشی وجود داشت که نه ما آن حاشیه‌ها را دوست داریم و نه جامعه هنری این شیوه را می‌پسندد اما باید بدانیم در کارهای بزرگ درصدی را برای معایب و مشکلات در نظر بگیریم و اتفاقاً مدیریت ریسک هم بر همین قاعده و مبنا مطرح می‌شود. بنیاد فرهنگی هنری رودکی به عنوان متولی اصلی ارکسترها باید برنامه‌ریزی‌های مختلفی را درباره وضعیت این ارکستر انجام دهد. شما بدانید چه در گذشته و چه در حال حاضر احیای ارکسترها وظیفه اصلی ما بوده و هست.
صفی‌پور همچنین در خصوص کنسرت سمفونی «ارمیا» گفت: خوشبختانه با حمایت ویژه‌ای که از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی انجام گرفت ما موفق شدیم یکی از طرح‌های بسیار خوب و ارزشمند استاد سعید شریفیان پیرامون دریاچه ارومیه را با همراهی ارکستر سمفونیک تهران به شکل یک کنسرت ویژه برگزار کنیم.

وی افزود: وحدت اقوام ایرانی اطراف دریاچه ارومیه، گوشزد دوباره به احیا کردن دریاچه ارومیه از جمله اهداف مهم ما در اجرای این کنسرت موسیقایی است. به اعتقاد من اجرای این سمفونی ارزشمند فرصت مجددی است که به دریاچه ارومیه و اتفاقات آن نگاه بیشتر و بهتری داشته باشیم.

محمد سعید شریفیان طراح و آهنگساز این سمفونی نیز افزود: به عنوان یک آهنگساز همواره دوست دارم با اثری که تولید می‌کنم دچار چالش شوم و احساس می‌کنم اگر این چالش‌ها وجود نداشته باشد وارد تکراری می‌شوم که اصلاً موضوع خوشایندی نیست. بنابراین تصورم در نوشتن سمفونی «ارمیا» ایجاد یک چالش فرهنگی موسیقایی بود که بر اثر آن بتوان دغدغه‌هایم را پیرامون بحران این دریاچه از زبان خودم با موسیقی به مخاطب نشان دهم.

روزنامه آرمان : تابستان فرصت برگزاری کنسرت ندارم

کریستف رضاعی سرپرست گروه موسیقی «نور» اعلام کرد با لغو کنسرت ۲۲ تیرماه، فعلا و در تابستان آمادگی برگزاری کنسرت ندارد.کریستف رضاعی سرپرست گروه موسیقی «نور» که قرار بود ۲۲ تیرماه در تالار وحدت برای علاقه‌مندان کنسرت برگزار کند درباره لغو این رویداد به مهر گفت: پیش از اینکه اطلاع رسانی عمومی صورت گیرد قرار بود این کنسرت در ۲۴ تیرماه برگزار شود و ما هم برای همه چیز آماده بودیم ولی ارشاد ناگهان اعلام کرد که در تاریخ ۲۲ تیر را برای این منظور در نظر گرفته است که طبیعتا ما برای این تغییر آمادگی نداشتیم.وی با اشاره به اینکه نباید این رویداد زودتر از موعد اعلام عمومی می‌شد، افزود: من امکان اجرای کنسرت در تاریخ مذکور را نداشتم و به همین خاطر کنسرت لغو شد تا در زمان دیگری بتوانیم با مهیا شدن شرایط اجرا داشته باشیم. در واقع بهتر بود قبل از اینکه همه چیز مشخص و آماده شود اصلاع رسانی صورت نمی‌‌گرفت.رضاعی همچنین درباره برگزاری کنسرت در تاریخ دیگر بیان کرد: در تابستان فرصتی برای این مهم نخواهیم داشت اما در نظر داریم ماه آذر شرایط برگزاری این رویداد را فراهم کنیم.

مدیر عامل بنیاد رودکی : مشکلات ارکسترها را حل می‌کنم

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تازه ترین اظهار نظر خود درباره نحوه اداره ارکسترهای زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی را ارائه داد.علی اکبر صفی پور در یک نشست که به بهانه برگزاری کنسرت سمفونی «وحدت و همزیستی اقوام ایرانی (ارمیا)» در تالار وحدت تهران برگزار شد در پاسخ به سوالات برخی خبرنگاران درباره وضعیت آینده ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی توضیحاتی را ارائه داد.وی در ابتدای این بخش از صحبت‌های خود بیان کرد: تالار وحدت جزو مجموعه‌های بسیار ارزشمند و مهم معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که همه دوست دارند برنامه هایی که در این مکان مهم به مخاطبان ارائه می‌شود با کیفیت و از لحاظ درجه هنری مطابق با دیدگاه‌ها و نظارت هایی مجموعه هایی همچون دفتر موسیقی، اداره کل هنرهای نمایشی و سایر مجموعه‌های وابسته باشد. به همین جهت شما عزیزان خبرنگار مطمئن باشید هم در دوره گذشته و هم در دوره فعلی جهت گیری اصلی ما اینگونه است که از بهترین آثار در این مکان استفاده شود چرا که ما برای پول و درآمدزایی کار انجام نمی‌‌دهیم و معتقدیم اجرای هر اثری جایگاهش در تالار نیست. مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی ادامه داد: با توجه به حضور پرتعداد گروه‌ها و برنامه‌های مختلف فشار زیادی برای برنامه ریزی در بنیاد فرهنگی هنری رودکی وجود دارد ولی ما دوست داریم در بهترین شرایط میزبان آثاری باشیم که درجه یک هستند. از این رو اطمینان داشته باشید که تلاش می‌کنیم کارهایی در این بنیاد به مخاطبان ارائه شود که حرف هایی برای گفتن دارند کما اینکه استفاده از ظرفیت هنرمندان فعال در استان‌ها نیز از دیگر برنامه‌های ما در بنیاد فرهنگی هنری رودکی است. صفی پور همچنین به ماجرای دامنه دار وضعیت ارکسترهای دولتی اشاره کرد و گفت: در گذشته پیرامون وضعیت ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی ایران حواشی وجود داشت که نه ما آن حاشیه‌ها را دوست داریم و نه جامعه هنری این شیوه را می‌پسندد اما باید بدانیم در کارهای بزرگ درصدی را برای معایب و مشکلات در نظر بگیریم و اتفاقا مدیریت ریسک هم بر همین قاعده و مبنا مطرح می‌شود. بنیاد فرهنگی هنری رودکی به عنوان متولی اصلی ارکسترها باید برنامه ریزی‌های مختلفی را درباره وضعیت این ارکستر انجام دهد. شما بدانید چه در گذشته و چه در حال حاضر احیای ارکسترها وظیفه اصلی ما بوده و است.وی تصریح کرد: در این ۲۰ روزی که بنده در بنیاد فرهنگی هنری رودکی مستقر شدم بیش از هر کار دیگری وقتم را برای ارکسترها گذاشتم تا بتوانم رابطه حقوقی اعضای ارکستر با بنیاد رودکی را به جایگاه قانونی و تعریف درستی برسانم. در همین چند روز بیش از چهار جلسه با اعضای هیات مدیره و مجموعه نوازنده ارکسترها برگزار کردیم که نتایج خوبی هم حاصل شد و به زودی نیز نتایج نهایی آن اطلاع رسانی خواهد شد. ما در این زمینه به جمع بندی تعاریف خوبی رسیدیم که بر اساس آن نباید نوازندگان نگران دریافتی خود باشند. من اعتقاد دارم برای هر کار بزرگی باید احساس مسئولیت کنیم و در کنار آن نیز هزینه بدهیم. این نمی‌‌شود که ما انتظار ارکستر خوبی داشته باشیم اما نوازنده نداند بیمه است یا نیست؟ این خوب نیست که ما ادعای داشتن ارکستر کنیم اما نوازنده ارکستر نداند که آیا در فلان ماه حقوق ۱۵ روزه دریافت می‌کند یا ۱۰ روزه.مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی تاکید کرد: مطمئن باشید من این مشکل را حل می‌کنم و کار را به جایی می‌رسانیم که نوازنده ارکستر بداند کارمند ارکستر است. بعد از ماجرای حقوقی ارکسترها ما باید به مسائل فنی این مجموعه‌های ارزشمند توجه کنیم که بر اساس آن قرار است تا برنامه یک ساله ای طرحی شود و ما بتوانیم با کمک افرادی که کننده کار هستند سمت و سوی محتوایی ارکسترها را به جای خوبی برسانیم. بنده طی جلسه ای که با مقام عالی وزارت داشتم ایشان نیز تاکید کرد که اولین نکته ای که ارکسترها باید به آن توجه کنند خلاصی از حواشی است که امیدوارم با کمک شما و اساتید بزرگوار این مشکل نیز حل شود.صفی پور افزود: همه می‌دانند که حرف زدن راحت است اما یقین بدانید که ما تلاش می‌کنیم در عمل کارهایی را که قرار است انجام دهیم به منصه ظهور برسانیم. ما درصدد برنامه ریزی هایی هستیم که هم در استان ها، هم در تهران و هم خارج از کشور برنامه‌هایی برای ارکستر سمفونیک تهران ارائه شود که به دور از هر گونه حواشی می‌تواند سرمنشا خدمات موثری در عرصه موسیقی باشد. مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: بنیاد یک مجموعه است اما بنده تلاش می‌کنم کارهای گذشته با سرعت بیشتری انجام شود دوم اینکه نگاه همه جانبه به ۱۲ وظیفه ای که برای مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی تعریف شده از جمله اولویت‌های بنده در این دوره مدیریتی است که امیدوارم موفق به انجام آن شوم. دیگر اینکه رسیدن به تعریف درستی از اعتبارات آن هم به صورت اعتبارات دائمی که بر مبنای آن بنیاد رودکی بتواند روی پای خود بایستد از دیگر اهداف و اولویت‌های بنده است که به شدت روی آن تاکید دارم.

روزنامه شرق : واکنش‌ها به «محدودشدن اختیارات پلیس» در برپایی کنسرت‌ها

مشکل «اماکن» نیست

مریم میری: در روزهای گذشته خبری مبنی ‌بر توافق وزارت ارشاد و نیروی انتظامی منتشر شد که طبق آن هنرمندان موسیقی دیگر نیازی به حضور در نیروی انتظامی برای اخذ مجوز ندارند. طبق توافق صورت‌گرفته از این پس نیازی به حضور موسیقی‌دان‌ها در نیروی انتظامی نیست و استعلام برگزاری کنسرت از سوی وزارت ارشاد صورت می‌گیرد. این خبر در آخرین روزهای ماه رمضان پس از جلسه مشترک علی جنتی وزیر ارشاد و جمعی از استادان و هنرمندان موسیقی در سایت موسیقی ایرانیان منتشر شد. به گزارش این سایت در این جلسه هنرمندانی چون شهرام ناظری، حسین علیزاده، داریوش طلایی، لوریس چکناواریان، بزرگ لشکری، فریدون شهبازیان، مجید کیانی، داوود گنجه‌ای و بسیاری دیگر از اهالی موسیقی به همراه علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی و همچنین حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی و عبدالحسین مختاباد، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران حضور داشتند. در این جلسه علی جنتی علاوه بر پاسخ‌گویی به دغدغه‌های هنرمندان، خبر خوشی مبنی بر اصلاح ماده ٢٠ اداره اماکن نیروی انتظامی را داد. روز ١٩ تیر «ایلنا» خبری مبنی بر توافق وزارت ارشاد و نیروی انتظامی منتشر کرد که با اصلاح ماده ٢٠ اداره اماکن قانع شد که تنها درباره مسائل انتظامی و ترافیکی نظارت کند و استعلام برای برگزاری هر کنسرت موسیقی توسط وزارت ارشاد انجام خواهد شد و دیگر هنرمندان نیازی به حضور در نیروی انتظامی ندارند. درباره این اتفاق با تعدادی از اهالی موسیقی گفت‌وگو کردیم و نظرشان را دراین‌باره پرسیدیم.

درخشانی : موسیقی مشکلات بزرگ‌تری دارد

مجید درخشانی، آهنگ‌ساز و نوازنده تار که مدت مدیدی است بدون دلیل مشخصی ممنوع‌الکار است، معتقد است موسیقی مشکلات بزرگ‌تری از لغو کنسرت‌ها دارد. او دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «به نظر من مشکلات کنسرت‌ها فقط به اماکن مربوط نمی‌شود و حتی بسیاری از مشکلات را باید در خود وزارت ارشاد جست‌وجو کرد. وقتی افرادی مثل من که حدود دو سال است بدون هیچ دلیلی ممنوع‌الکار و بلاتکلیف هستیم، طبیعی است که مشکل از جای دیگری است. در چند سال اخیر حرکت مثبت و روبه‌جلویی در حوزه موسیقی اتفاق نیفتاده است و این امیدهای واهی برای کسانی که اجازه هیچ فعالیتی ندارند، تفاوتی نمی‌کند. کاش درباره مسائل دیگر هم صحبت می‌شد». حجت اشرف‌زاده، خواننده موسیقی سنتی که به‌تازگی کنسرت آنلاین هم برگزار کرده، از زاویه‌ای دیگر به مسئله نگاه می‌کند: «هر چقدر هنرمند کمتر درگیر مجوزها باشد، فکرش برای اجرا و ارائه هنرش راحت‌تر خواهد بود». او معتقد است هر قدر بوروکراسی اخذ مجوز کوتاه‌تر باشد، می‌شود روند راحت‌تری را برای اجرا در نظر گرفت و هرچقدر یک هنرمند کمتر در چرخش اداری از زمان درخواست مجوز تا دریافت آن باشد، برای هنرمند بهتر است. علی‌اکبر مرادی نوازنده تنبور که سال گذشته به دلیل صادرنشدن مجوز از طرف اداره اماکن نتوانست کنسرت خود را برگزار کند، پایان لغو کنسرت‌ها از سوی اماکن را اتفاقی فرخنده می‌داند. این نوازنده صاحب‌نام موسیقی مقامی تنبور می‌گوید: «نباید هرکسی را مجرم دانست؛ تمام کسانی که می‌خواهند کنسرت بدهند، مشخصات و پرونده ثبت‌شده دارند و اگر کار خلافی انجام دهند، می‌توان پیگیری کرد، اماکن وظیفه‌اش ایجاد امنیت است. اگر این نظارت را برعهده همان وزارت ارشاد بگذارند، یقینا بهتر است. اگر وزارت ارشاد هم بخواهد در کار اماکن دخالت کند، باز هم مشکل‌زاست. هرکس باید در حوزه کاری خودش وظیفه‌اش را انجام دهد؛ اینکه قوه قضائیه و دادگستری هم کنسرت‌ها را لغو کنند درست نیست. قوه قضائیه در جایی که جرمی اتفاق افتاده یا حق‌الناسی ضایع شده یا شاکی وجود دارد، باید در ماجرا ورود کند. جامعه امروز نیاز به نشاط دارد و باید بتواند در مقابل تهاجم فرهنگی بایستد. لغو کنسرت‌ها خالی‌کردن میدان برای تهاجم است. مسلما هر تصمیمی که وزارت ارشاد می‌گیرد، براساس قوانین و مقررات همین نظام است. پس مشکل کجاست؟».

اخذ مجوز از اماکن در یک هفته

محمدحسین توتونچیان، تهیه‌کننده و برگزارکننده کنسرت، این اتفاق را بعید می‌داند اما می‌گوید اگر این اتفاق بیفتد، با توجه به حذف‌شدن یکی از مراحل اداری، سرعت اخذ مجوز هم بالاتر می‌رود و این به روند برگزاری کنسرت کمک خیلی زیادی می‌کند. او در ادامه تأکید می‌کند: «این‌گونه نبوده است که اداره اماکن همراه با چالش و دست‌انداز باشد. در طولانی‌ترین حالت، یک هفته زمان برای اخذ مجوز در اماکن صرف می‌شود و همچنین اگر اداره اماکن مجوزی را صادر کند، به هیچ عنوان لغو نمی‌شود». توتونچیان در کل این امر را بعید اما در صورت اتفاق‌افتادن، صرفا کوتاه‌شدن مراحل اداری می‌داند. آگاهان، توافق نامه مذکور را نوعی «محدودشدن اختیارات پلیس» در مقوله برپایی کنسرت‌های موسیقی می‌دانند؛ با این حال سؤال بزرگ اینجاست که اساسا نقش پلیس در لغو کنسرت‌ها چقدر است؟

روزنامه مردم سالاری : مدیر عامل بنیاد رودکی اعلام کرد:دستور وزیر ارشاد برای پایان دادن به حاشیه‌ ارکسترها

کنسرت سمفونی «وحدت و همزیستی اقوام ایرانی (ارمیا)» شنبه ۲۶ تیر ماه در تالار وحدت تهران با نوازندگی اعضای ارکستر سمفونیک تهران و رهبری ایوان الیو برگزار می‌شود و نشست خبری این کنسرت دیروز در تالار وحدت برگزار شد. به گزارش ایلنا؛ علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) در ابتدای این نشست گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با حمایت ویژه هسته‌ای معاونت هنری وزارت ارشاد و حجت الاسلام کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان‌غربی؛ یکی از طرح‌های ارزشمند استاد سعید شریفیان درباره‌ دریاچه ارومیه با همراهی ارکستر سمفونیک تهران به شکل یک کنسرت ویژه برگزار می‌شود. مدیرعامل بنیاد رودکی همچنین در این نشست درباره‌‌ وضعیت ارکستر ملی و سمفونیک گفت: تالار وحدت جزو مجموعه‌های بسیار ارزشمند و مهم معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مطمئن باشید هم در دوره گذشته و هم در دوره فعلی جهت‌گیری اصلی ما اینگونه است که از بهترین آثار در این مکان استفاده شود چراکه ما برای پول و درآمدزایی کار انجام نمی‌دهیم و معتقدیم اجرای هر اثری جایگاهش در تالار نیست.وی با اشاره به حواشی ارکسترهای دولتی عنوان کرد: در گذشته درباره وضعیت ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی ایران حواشی وجود داشت که نه ما آن حاشیه‌ها را دوست داریم و نه جامعه هنری این شیوه را می‌پسندد اما باید بدانیم در کارهای بزرگ درصدی را برای معایب و مشکلات در نظر بگیریم و اتفاقا مدیریت ریسک هم بر همین قاعده و مبنا مطرح می‌شود. بنیاد فرهنگی هنری رودکی به عنوان متولی اصلی ارکسترها باید برنامه‌ریزی‌های مختلفی را درباره وضعیت این ارکستر انجام دهد.مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی تاکید کرد: مطمئن باشید من این مشکل را حل می‌کنم و کار را به جایی می‌رسانیم که نوازنده ارکستر بداند کارمند ارکستر است. بعد از ماجرای حقوقی ارکسترها ما باید به مسائل فنی این مجموعه‌های ارزشمند توجه کنیم که براساس آن قرار است تا برنامه یک ساله‌ای طرحی شود و ما بتوانیم با کمک افرادی که کننده کار هستند سمت و سوی محتوایی ارکسترها را به جای خوبی برسانیم. بنده طی جلسه‌ای که با مقام عالی وزارت داشتم ایشان نیز تاکید کرد اولین نکته‌ای که ارکسترها باید به آن توجه کنند خلاصی از حواشی است که امیدوارم با کمک شما و اساتید بزرگوار این مشکل نیز حل شود.

روزنامه اعتماد : تقدیم اجرای اشک مهتاب سراج به محمدرضا شجریان

حسام‌الدین سراج : حال موسیقی ما خوب نیست

«حسام‌الدین سراج» همراه با گروه موسیقی «سور» و آهنگسازی «مجید مولانیا» با عنوان «سرود کهن» ۲۵ و ۲۶ تیرماه در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت. سراج که سال‌هاست در عرصه موسیقی آوازی فعالیت دارد در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید: «اعضای این گروه گرچه جوان هستند اما بسیار قوی و حرفه‌ای موسیقی را درک و اجرا می‌کنند.» این اجرا در دو بخش بیات اصفهان و دشتی خواهد بود که به استاد محمدرضا شجریان تقدیم شده است. «این اجرا در دو بخش اصفهان و دشتی اجرا خواهد شد که در بخش بیات اصفهان از اشعار مولانا و حافظ استفاده شده است. در بخش دشتی نیز تصنیف «اشک مهتاب» را اجرا خواهم کرد که پیش‌تر استاد شجریان آن را خوانده‌اند و برای مردم خاطره‌انگیز است. ما این اجرا را به ایشان تقدیم می‌کنیم. دو تصنیف دیگر هم بر اساس اشعار آقای ابتهاج و منزوی ساخته شده است.»

او که از دهه ۶٠ فعالیت موسیقیایی دارد و فراز و فرودهای موسیقی را از نزدیک دیده است درباره وضعیت کنونی موسیقی نظر مساعدی ندارد: «راستش به طور کلی من فکر می‌کنم حال موسیقی در جامعه کنونی ما خوب نیست. دلایل بسیاری در این اتفاق نقش داشته و بدون علت به اینجا نرسیده‌ایم. رسانه‌های عمومی و به ویژه صدا و سیما در رسیدن به این نقطه نقش زیادی داشتند و طبعا مدیران و مسوولان فرهنگی و هنری کشور هم به سهم خودشان در این اتفاق دخیل هستند.»

اما بسیاری معتقدند وضعیت کنونی موسیقی و به ویژه موسیقی سنتی ایرانی پیامد تغییر زمانه است. در واقع روح سریع زمانه، چندان با آن سازگار نیست. حسام‌الدین سراج اما می‌گوید که این فقط مربوط به جامعه ما نیست: «به هر حال مساله سرعت، در دنیا مطرح است و فقط مختص کشور ما نیست. اما تفاوت اساسی ما با آنها این است که بزرگان آنها موسیقی را منع و نفی نمی‌کنند و مشکلی بر مشکلات خودشان نمی‌افزایند. مضاف بر اینکه در مورد نگهداری از آنچه به عنوان موسیقی و میراث فرهنگی خودشان قلمداد می‌کنند، بسیار کوشا هستند. برایش برنامه‌ریزی دارند و گاه برای آن نوع موسیقی سوبسید هم می‌دهند. ما نمی‌خواهیم در کشورمان سوبسید بدهند اما اجازه بدهند کار اساتید موسیقی ایرانی شنیده شود.» او معتقد است که همه انواع موسیقی لازم است اما نباید یکی را به نفع دیگر کنار گذاشت: «انواع موسیقی لازم است اما نباید بقیه از بین ببریم وفقط در یک نوع از موسیقی متوقف شویم. متاسفانه گاه موسیقی ملی ما به نفع موسیقی تفریحی و تفننی مصادره می‌شود.» سراج ریشه اوضاع نابسامان موسیقی را در ایران به رسمیت شناخته نشدن این هنر می‌داند: «تا زمانی که موسیقی به عنوان یک هنر در ایران شناخته نشود این مشکلات هست. دوره جوانی و نوجوانی فکر می‌کردم این مسائل حل می‌شود اما هر چه زمان گذشت، دیدم روز‌به‌روز دارد بدتر می‌شود. موسیقی به عنوان هنری که مثل هنرهای دیگر با آن برخورد شود نخواهد بود. حتی در حوزه صنفی. صنف موسیقیدان‌ها مظلوم‌ترین صنف جامعه ما هستند. هر طور بخواهند با آنها برخورد می‌کنند و فضا را برای‌شان می‌بندند.»

«باغ ارغوان» از ماندگارترین آلبوم‌های موسیقی ایرانی محسوب می‌شود که با همکاری حسام‌الدین سراج و محسن نفر شکل گرفت. اثری خاص با سوناریته و حسی منحصر به فرد که هنوز نیز به عنوان یک نقطه خوب در کارنامه سراج به شمار می‌رود. اما به راستی چرا چنین آثاری دیگر تولید نمی‌شوند یا بسیار انگشت شمارند؟ سراج در این باره می‌گوید: «پاسخ به این سوال نیازمند بحث‌های مفصل است اما اگر بخواهم جواب ساده به آن بدهم می‌توانم بگویم که مثلا الان مطالعه مردم هم صرفا در فضای مجازی شده است. به جای کتاب یک گوشی در دست داریم و عمر ما به گشت و گذار در این دنیای مجازی می‌گذرد. قدیم فرصت بیشتری برای انسان‌ها بود که خودشان را پیدا کنند و در آن فضای آرام و ساکت، تجربه دلنشینی داشته باشند. مجموع این قضایا در موسیقی هم هست. اما شخصا فکر می‌کنم در ایران به موسیقی و به ویژه موسیقی ایرانی ظلم مضاعف می‌شود.»

سراج از آن دسته خوانندگان موسیقی ایرانی است که از رنگ و لحن ویژه‌ای در صدایش بهره می‌برد. در طول دوران کاری‌اش همواره نشان داده که علاقه ویژه‌ای به آوازخوانی دارد. شکلی از موسیقی ایرانی که به عقیده برخی دیگر چندان کارایی ندارد و در حوصله مخاطب امروز نیست: «معتقدم آواز خوب همیشه شنیدنی است. البته که مخاطب امروز با مخاطب دو یا سه دهه گذشته تفاوت دارد. از این جهت که گوش‌ها را به شکل خاصی تربیت کرده‌ایم. گویی یک غذای موقتی روح می‌خواهند. موسیقی ایران هم خودش و هم اجرایش نیازمند نوعی آرامش است و فکر می‌کنم اگر این آرامش در مخاطب هم وجود داشته باشد از آواز خوب لذت خواهد برد. من عاشق آواز خوب هستم. همیشه به شاگردانم می‌گویم اگر آوازخوان خوبی شدید به خودتان امیدوار شوید. تصنیف خواندن ساده‌تر است و ساده‌تر هم با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند اما آواز کار هر کسی نیست.»

این خواننده موسیقی ایرانی از جمله کسانی است که در دوره‌ای نزد محمدرضا شجریان به آموختن آواز پرداخته است. او درباره جایگاه محمدرضا شجریان می‌گوید: «به قول حضرت حافظ: صد نکته غیر حسن بباید که تا کسی/ مقبول طبع مردم صاحب‌نظر شود. هزاران نکته باید دست به دست هم بدهند تا کسی به این شکل و در این حد رشد کند و با مخاطبان خودش ارتباط برقرار کند که طبعا مهم‌ترینش این است که ظرفیت چنین رشدی در خود فرد وجود داشته باشد. استاد شجریان مرجع آواز در زمانه ما هستند. توانایی تکنیکی رشک‌برانگیز ایشان و البته نو‌آوری‌های‌شان حتی درآواز از دلایل چنین جایگاه است. ایشان آواز را به گونه‌ای ارایه می‌کند که با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. حتی در انتخاب اشعار و نحوه خوانش آنها. همه این مسائل سبب شده تا ایشان به چنین جایگاه برسند.» به‌زعم او تقلید بخشی از مرحله آموزش است که باید در ادامه از آن عبور کرد: «در برخی هنرها مانند آواز یا خطاطی آغاز کار با تقلید کردن است اما در ادامه خواننده باید شیوه و سبک خودش را پیدا کند. برای همین است که کسانی که سبک و شیوه شخصی خودشان را دارند بیشتر مطرح می‌شوند.»

جمشید صفرزاده (سنتور)، حمید قنبری (تنبک)، علیرضا دریایی (کمانچه)، صابر سوری (عود)، امین دادوری (دف)، فرنام اسکندری (کمانچه آلتو) و مجید مولانیا (تار) به عنوان نوازنده‌های گروه موسیقی «سور» در این اجراها به هنرنمایی خواهند پرداخت.

روزنامه فرهیختگان : خالق <من یه پرندم> در ایلام روی صحنه می‌رود

خالق «من یه پرندم» پس از اجرای زنده در بندرعباس و کیش، این‌بار در ایلام به دیدار دوستدارانش می‌رود. حسین خواجه‌امیری (ایرج) ۲۴ تیر در سالن ورزشی قلاویزان ایلام روی صحنه خواهد رفت تا اجرای زنده این چهره پیشکسوت را شاهد باشیم. حسین خواجه‌امیری که هنوز در تهران به اجرای برنامه نپرداخته است، در این کنسرت با همراهی سعید شریعت‌منش (شاگرد آواز ایرج که در خواندن برخی قطعات ایشان را همراهی می‌کنند) و رهبری ارکستر «امیر فیروزبخت» به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

بابک خواجه‌نوری نوازنده تنبک، علی نعمت‌اللهی نوازنده تار، محمدرضا محمدی نوازنده قانون، امین یساولی نوازنده عود، امید جبار‌پور نوازنده درام و امیر فیروزبخت نوازنده ویولن و رهبر ارکستر، اعضای گروه نوازندگان گروه «آوای ایرج» را تشکیل می‌دادند.

روزنامه شهروند : ارکستر سمفونیک تهران به روی صحنه می‌رود
اجرای یک سمفونی برای احیای دریاچه ارومیه

کنسرت سمفونی «وحدت و همزیستی اقوام ایرانی (ارمیا) شنبه ۲۶ تیرماه در تالار وحدت تهران با نوازندگی اعضای ارکستر سمفونیک تهران و رهبری ایوان الیو برگزار می‌شود. نشست خبری این کنسرت صبح روز گذشته در تالار وحدت برگزار شد.

علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) در ابتدای این نشست گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده با حمایت ویژه معاونت هنری وزارت ارشاد و حجت‌الاسلام کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان‌غربی؛ یکی از طرح‌های ارزشمند استاد سعید شریفیان درباره‌ دریاچه ارومیه با همراهی ارکستر سمفونیک تهران به شکل یک کنسرت ویژه برگزار می‌شود.

او ادامه داد: وحدت اقوام ایرانی اطراف دریاچه ارومیه و گوشزد دوباره به احیا کردن دریاچه ارومیه ازجمله اهداف مهم ما در اجرای این کنسرت موسیقایی است. به اعتقاد من اجرای این سمفونی ارزشمند فرصت مجددی است که به دریاچه ارومیه و اتفاقات آن نگاه بیشتر و بهتری داشته باشیم.

محمدسعید شریفیان (آهنگساز سمفونی وحدت و همزیستی اقوام ایرانی (ارمیا)) نیز درباره دریاچه ارومیه بیان کرد: دریاچه ارومیه یکی از نقاط جغرافیایی ارزشمند کشورمان است که من از سال‌های دور به این منطقه زیبا علاقه بسیار زیادی داشتم و می‌توانم بگویم خاطرات ماندگاری را در این منطقه به یاد دارم. در این منطقه مشاهده می‌کنیم که بسیاری از اقوام مختلف ایرانی در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی را سپری می‌کنند و همین موضوع برای من فرصت بسیار خوبی بود تا بتوانم یک اثر موسیقی در این زمینه تولید کنم.
ایوان الیو (رهبر ارکستر بلغارستانی) نیز در این نشست گفت: سمفونی آقای شریفیان در ۴ قسمت به مخاطبان ارایه خواهد شد که عناصر و ساختارهای اصلی آن براساس همزیستی و وحدت اقوام ایرانی مستقر در پیرامون دریاچه ارومیه است و تصور می‌کنم ساختار بسیار مدرنی دارد.

او با بیان این‌که این کنسرت می‌تواند اجرای قابل قبولی برای مخاطبان و هنرمندان موسیقی کشور ایران باشد؛ اظهار کرد: من در آکادمی که تحصیل می‌کردم، تقریبا با تمام سازهای ایرانی آشنا شدم و خوب می‌دانم که این سازها ازجمله «دودوک» چه کاربرد موثری در ارکستر سمفونیک می‌تواند داشته باشد. من براین باورم که این کنسرت اجرای بسیار خوبی خواهد شد که هم دارای ارزش هنری فراوان برای کارشناسان موسیقی و هم برای تماشاگران این اجرا خواهد بود.

حجت‌الاسلام کریمی (مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان‌غربی) نیز در ادامه این نشست گفت: جغرافیایی استان آذربایجان‌غربی موقعیت ویژه‌ای است و من امیدوارم برگزاری این کنسرت بتواند درمعرفی هرچه بیشتر استان آذربایجان‌غربی و دریاچه ارومیه نقش موثری را ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید :

نام

پست الکترونیک

وب سایت

XHTML: شما می توانید از این برچسب های HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*

نظر سنجی

با برگزاری کنسرت‌های متعدد خواننده‌های پاپ بدون انتشار آلبوم جدید موافقید؟

Loading ... Loading ...