انتشار : چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۵

مصائب خواننده شدن از روند اخذ مجوز تا انتشار

به اشتراک گذاشتن
برچسب ها

به نظر می‌رسد چالش‌های گرفتن مجوز برای گروه‌ها و خواننده‌های موسیقی این روزها کمتر شده است. مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش تولید، پخش و تبلیغات اما همچنان باقی است.

سوالی که هنوز در ذهن صاحبان اثر و مخاطبان موسیقی وجود دارد میزان تاثیر کیفیت موسیقی تولید شده بر شنیده شدن آن و دلگرمی برای ادامه‌ کار است، به ویژه برای خوانندگان و نوازندگانی که تازه در اول راه هستند و در آستانه‌ گرفتن مجوز برای نخستین آلبوم و ارائه‌اش به بازار یا آنها که به تازگی آلبومشان را وارد بازار موسیقی کرده‌اند و منتظر بازخورد مناسب اثرشان هستند.

ممیزی به جا به کیفیت اثر کمک می‌کند

«حیان سعیدی» خواننده‌ی پاپ درباره‌ی حساسیت‌های موجود روی متن ترانه‌ها برای دادن مجوز به «ابتکار» گفت: «حساسیت روی ترانه اگر به اندازه باشد، خوب است. حتی به کیفیت اثر هم کمک می‌کند. کاش این حساسیت برای همه وجود داشته باشد. در مورد متن کلی ترانه بررسی و ممیزی خوب است ولی در باره کلمات حساسیت‌های بیش از حد اعمال می‌شود.» وی افزود: «در مورد آلبوم خود من این سخت‌گیری‌ها منجر به حذف یکی از آهنگ‌های خوبم شد که ترانه سرایش «روزبه بمانی» بود. البته فرصت اصلاح و جای‌گذاری داده می‌شود، ولی گاهی نمی‌توان بدون ضربه زدن به محتوا و ریتم، کلمات را جایگزین کرد.»

گرفتن مجوز آسان‌تر از آن چیزی بود که فکر می‌کردیم

«امین رفیعی نیا»، خواننده‌ی گروه راک «بیواره» در گفت‌وگو با «ابتکار» به تشریح حساسیت‌های موجود در سبک راک برای گرفتن مجوز پرداخت و اظهار کرد: «ما با اینکه انتظار حساسیت روی نوع سازها و صدایشان را داشتیم، ولی در این زمینه مشکلی در گرفتن مجوز نداشتیم. بیشتر حساسیت روی شعر و ترانه بود. با اینکه جاهایی خیلی داد زده بودیم و موسیقی سنگین بود و جاهایی در میکس و تنظیم کارهای عجیب و جدیدی داشتیم، مشکلی برایمان ایجاد نشد.» وی خاطرنشان کرد: «مشکل مان بلند شدن صدای همخوان زن بود که خب این موضوع برای همه‌ی سبک‌ها و گروه‌های موسیقی وجود دارد و مختص به سبک راک نیست.» این نوازنده‌ی گیتار بیس اضافه کرد: «نمی‌دانم تا چه حد می‌شود روی این سبک موسیقی ریسک کرد و کارهایی که تا به حال انجام نشده برای گرفتن مجوز ارائه داد، ولی آنچه ما تجربه کردیم برای مجوز آلبوم‌مان از توقعاتمان بالاتر بود.»

موسیقی راک سخت‌تر از بقیه سبک‌ها مجوز می‌گیرد

این خواننده‌ی سبک راک در ادامه به محدودیت‌های این سبک موسیقی برای جذب سرمایه‌گذار و همینطور مخاطبان اشاره و اظهار کرد: «موزیک راک موسیقی است که شاید بیشتر از همه‌ی سبک‌های موسیقی باید هم با مشکلات مجوز گرفتن از ارشاد، هم با مخالفان این نوع موزیک در اجتماع دست و پنجه نرم کنند. از طرفی هم همواره نگران کم بودن مخاطبان این سبک موسیقی باشند.» رفیعی‌نیا تاکید کرد: «البته ما معتقدیم موزیک راک در ایران طرفدارهای زیادی دارد ولی باید مجراهایی برای ارائه‌ی این سبک موزیک به مخاطبینش وجود داشته باشد که طرفداران راک با راک فارسی آشنا شوند و متوجه شوند که این موزیک در ایران با چه زحمتی ساخته می‌شود و چه کیفیتی دارد. در کل معتقدم موسیقی راک در ایران، چه در تولید، چه در دیده شدن، در چندسال اخیر روند رو به جلویی داشته است.»

مشکلات پخش موسیقی

حیان سعیدی با اشاره به مشکلات پخش اثر بیان کرد: «فکر
می کنم در حال حاضر همه آرتیست‌ها خودشان تولیدکننده و تهیه کننده باشند، ولی برای پخش اثر با مشکل روبه‌رو می‌شوند و اگر شهرت لازم را نداشته باشند نمی‌توانند توجه پخش‌کنندگان را برای حمایت اثرشان جلب کنند. متاسفانه برای پخش‌کنندگان کیفیت برایشان اصلاً مهم نیست.» خواننده‌ی آلبوم متاستاز خاطرنشان کرد: «موضوع دیگر این است که نوع پخش آثار عوض شده. تا چند سال پیش CD و DVD پخش می‌شد و مخاطبان به طور سنتی آن را خریداری کرده و گوش می‌دادند، ولی در حال حاضر این نوع عرضه حالت لوکس پیدا کرده و معمولاً اثر برای دانلود در اینترنت قرار می‌گیرد.»

سرمایه‌گذاری در بخش موسیقی راک

امین رفیعی نیا نیز درباره‌ی سرمایه گذاری در بخش موسیقی راک گفت: «برای موزیک خاص و به خصوص موزیک‌هایی که طرفداران کمتری نسبت به سبک پاپ دارند، سرمایه‌گذاری پیشقدم نمی‌شود و در این سبک موسیقی حتی تا آلبوم سوم هم نمی‌شود روی سرمایه‌گذاری‌ها حساب کرد.» این خواننده تاکید کرد: « در صورتی که وضعیت مالی اعضای گروه – مثل خود ما – خوب نباشد، باید به کار زمان بدهیم تا بتوانیم کم کم هزینه‌ها را تامین کنیم. ما اسپانسر نداشتیم و در تمام مراحل ضبط، میکس، مسترینگ، رونمایی و… هزینه‌ها به عهده‌ی خودمان بود. حتی بخش تکثیر و انتشار هم با خود گروه بود.»

علل عدم اعتماد تهیه‌کنندگان موسیقی

این عضو گروه «بیواره» در ادامه به علل عدم اعتماد تهیه‌کنندگان موسیقی به موسیقی راک اشاره کرد و گفت: «این‌طور به نظر می‌آید که این مشکلات بیشتر مربوط به موزیک‌های اجتماعی است؛ یعنی موزیک‌هایی که در شعر و محتوایشان دغدغه‌های اجتماعی را مطرح کنند. و البته رعایت نکردن یک سری المان‌های موسیقیایی عرف هم می‌تواند باعث شود که تهیه‌کنندگان برای سرمایه‌گذاری روی اثر ریسک نکنند.»این نوازنده‌ی گیتار بیس در مورد پخش‌کننده آثار موسیقی به ابتکار گفت: «فعلاً نمی‌توانم نظری بدهم چون آلبوم‌مان سه هفته است وارد بازار شده. پخش‌کننده را هم ما انتخاب نکردیم، خود ناشر آلبوم‌مان انتخاب کرد. ولی در کل در زمینه‌ی پخش تا یکی دو ماه آینده می‌شود اظهار نظر کرد که این فرآیند با چه چالش‌هایی روبه‌رو بوده.» وی افزود: «ولی به طور کلی در زمینه‌ی پخش و تبلیغات برای ما این‌طور بود که در بسیاری از کارها ما دست تنها بودیم، در واقع فقط خودمان دلمان برای کار خودمان می‌سوزد. ناشرمان « استودیو صبا» در بخش ثبت اثر همکاری کرده ولی این حمایت بیشتر کلامی بوده و در بخش هزینه‌ها نبوده تا امروز.» رفیعی نیا ادامه داد: «در زمینه‌ی تبلیغات فعلاً کاری که از دستمان می‌آید سبک سنتی و قدیمی نفر به نفر و دهان به دهان است که خبر انتشار اثر را بدهیم. گذر زمان مشخص می‌کند که این کار به لحاظ موسیقی و تکنیک می‌تواند موسیقی مجوزدار راک را در ایران یک قدم به جلو ببرد یا خیر.»

وضعیت قراردادها

سعیدی درباره‌ی وضعیت قرادادهایی که ناشران و پخش‌کنندگان موسیقی با صاحب اثر تنظیم می‌کنند، گفت: «قراردادهایی که برای هنرمندان تازه‌کار تنظیم می‌کنند شرایط سختی دارد. در مورد آلبوم خودم در قرارداد ذکر شده که موظف هستم هر یک سال و نیم، یک آلبوم جمع آوری و منتشر کنم. با این زمان‌بندی مسلماً برای ترانه، ملودی و تنظیم وقت کافی وجود ندارد و کیفیت کار پائین می‌آید. این شرایط همه‌چیز آرتیست را قبضه می‌کند و بعد هنری اثر را تضعیف می‌کند.»

تاثیر اینترنت بر معرفی و پخش موزیک

رفیعی نیا در این باره اظهار کرد: «اینترنت یک ابزار قدرتمند در دست نه تنها موزیسین‌ها بلکه تمام هنرمندان است. یک هنرمند خلاق باید بتواند با استفاده از این ابزار اثرش را معرفی کند و به مخاطبان بشناساند. حتی در زمینه‌ی پخش و ارائه‌ی اثر هم از آن استفاده کند، نه تنها در ساخت موسیقی». وی افزود: «تجربیاتی که ما داشتیم کمرنگ بوده هرچند دو سه تایی تک‌آهنگ زیرزمینی هم داشتیم، ولی با توجه به فعالیت گروه‌های دیگر در این زمنیه انتشار موزیک زیرزمینی در اینترنت به نظر می‌رسد پخش‌کنندگان از آنها استقبال می‌کنند، البته باید با هزینه‌ی شخصیشان آثار را ضبط کرده باشند و در فضای مجازی ارائده داده باشند. در حال حاضر گروه‌های راکی هستند که تا سه آلبوم به صورت زیرزمینی منتشر کرده‌اند و بعد دنبال مجوز رفته‌اند. ولی در نهایت کار خوب در طی زمان خودش را به مخاطبان واقعی‌اش نشان خواهد داد.»

فاکتورهای مهم در ایجاد ارتباط با مخاطبان

در پایان، رفیعی‌نیا به فاکتورهای مهم در ایجاد ارتباط با مخاطبان این سبک موسیقی اشاره کرد و گفت: «در مورد گروه ما همیشه این‌طور بوده که اولین مخاطب جدی آثارمان خودمان بوده‌ایم و تا زمانی که خودمان لذت کافی از کارمان نبریم، آن کار را منتشر نمی‌کنیم. شاید این حرفم خیلی خوب تعبیر نشود ولی ما در زمان تولید اثر شاید خیلی به مخاطبمان فکر نکنیم، در این زمان تصور می‌کنیم که خودمان مخاطب هستیم و بررسی می‌کنیم که این موزیک چقدر برای ما تازگی داشت، چقدر جذاب بود و حرف جدیدی برای گفتن داشت یا نه.» وی افزود: « باید ببینیم خودمان چقدر از اثرمان لذت می‌بریم و با آن احساس نزدیکی می‌کنیم. ولی قطعاً بعد از انتشار این ترک با فیدبک‌هایی که از مخاطبان اثرمان داریم می‌بینیم که تا چه اندازه در این احساس لذت با مخاطبین‌مان اشتراک داشته‌ایم. و اگر ببینیم که آن زبان مشترک بین ما و مخاطب به وجود آمده، مطمئن می‌شویم که آن کار می‌تواند موفق باشد. بسیار دلگرم‌کننده است این نظرات حتی اگر تعداد آنها زیاد نباشد، حتی اگر زمان زیادی بگذرد تا مخاطبین خودش را پیدا کند.»

منبع : روزنامه ابتکار

دیدگاهتان را بنویسید :

نام

پست الکترونیک

وب سایت

XHTML: شما می توانید از این برچسب های HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*

نظر سنجی

با برگزاری کنسرت‌های متعدد خواننده‌های پاپ بدون انتشار آلبوم جدید موافقید؟

Loading ... Loading ...