انتشار : شنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۵

تیترهای موسیقی مطبوعات کشور

به اشتراک گذاشتن

روزنامه آرمان / حضور خوانندگان جهانی در «سلام بمبئی» ، بنیامین بهادری دکتر شد

کارگردان «سلام بمبئی» از دلایل خود برای انتخاب بنیامین بهادری به عنوان یکی از بازیگران فیلم و طراحی چهار کلیپ با هنرمندی سه خواننده مطرح هندی در این اثر سینمایی صحبت کرد. قربان محمدپور کارگردان فیلم سینمایی «سلام بمبئی» اثر مشترک سینمای هند و ایران با اشاره به نقش موثر و کلیدی موسیقی در این فیلم گفت: همانطور که می‌دانید سینمای هند بدون خواننده و رقص برای مخاطب معنایی ندارد اما به دلیل اینکه ما نمی‌توانستیم در فیلم ایرانی رقص و آواز داشته باشیم بنابراین با طراحی چهار کلیپ فضایی را به وجود آوردیم تا ضمن استفاده از صدای خوانندگان بین‌المللی چون آری جیت‌سینگ، سونو نیگام، شبیر کمار، حال و هوای آثار هندی را هم حفظ کنیم. وی ادامه داد: بنیامین بهادری خواننده موسیقی پاپ کشورمان هم که در این فیلم به عنوان بازیگر حضور دارد، دو قطعه موسیقایی دیگر را آماده کرده که از این آثار در تیتراژ فیلم استفاده شده است. به هر ترتیب با توجه به نیاز مخاطبان سینمای هند به موسیقی، ما باید شرایط را طوری طراحی می‌کردیم که هم بتوانیم بازار مخاطب سینمای هند را داشته باشیم و هم به قوانین اکران عمومی فیلم در سینمای ایران احترام بگذاریم.محمدپور با اشاره به اینکه سعی کرده‌اند تجربه‌ای جدید در سینمای ایران رقم بزنند، عنوان کرد: تلاش ما این بود که چنین فضایی در سینمای ایران جا بیفتد که بر اساس نیاز قصه و برای رفع خستگی مخاطب هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کلیپی را در اثر بگنجانیم تا هم به جذاب‌تر شدن کار کمک کند هم آغاز گر مسیری جدید در آینده سینمای ایران باشد. کارگردان فیلم سینمایی «سلام بمبئی» با اشاره به دلایل خود برای انتخاب بنیامین بهادری برای حضور در این پروژه سینمایی نیز توضیح داد: من بنیامین بهادری را به این علت انتخاب نکردم که نقش خواننده را در این فیلم ایفا کند زیرا گذشته سینمای ایران نشان داده که وقتی بسیاری از خوانندگان مطرح می‌آیند و نقش یک خواننده را بازی می‌کنند آن فیلم معمولا با شکست مواجه می‌شود. وی در پایان گفت: بنیامین بهادری در این فیلم ایفاگر نقش یک دانشجوی پزشکی است که من تصور می‌کنم سپردن این نقش به او می‌تواند در موفقیت مسیر فیلم هم تاثیرگذار باشد. البته همانطور که گفتم که او در فیلم نه به صورت زنده بلکه روی تیتراژ و یک کلیپ تصویری در قالب خواننده، ۲ اثر را اجرا کرده که امیدوارم این تجربه مانند بقیه فیلم‌ها نشود.

روزنامه شهروند / ارکستر سمفونیک «برباد رفته» را نواخت

ارکستر سمفونیک تهران پس از حواشی مختلف به خاطر استعفای علی رهبری و انتصاب شهداد روحانی بالاخره پنجشنبه‌شب گذشته در تالار وحدت روی صحنه رفت. در ابتدای این اجرا که در پایان ماه صفر در تالار وحدت روی صحنه رفت، قطعه کنسرتو در «ر مینور» برای دو ویولن اثر یوهان سباستین باخ- آهنگساز شهیر آلمانی- اجرا شد. مونیکا لران و علیرضا چهره‌قانی سولیست‌های ویولن این قطعه بودند. در ادامه با حضور نوازندگان سازهای بادی و ضربی قطعه شماره ۸ «آواهای اسلوانی» ساخته آنتونین دورژاک و مارش اسلوانی اثر پیتر چایکوفسکی نواخته شدند.

پس از تنفس و استراحتی کوتاه، قطعات «اورتور خفاش» ساخته یوهان اشتراوس، «پاوان» اثر گابریل فوره و سمفونی «آوای مردگان» اثر گامیل سن سانس اجرا شدند. قطعه «بر فراز کوه سنگی» اثر مودست مورسورسکی نیز در این کنسرت اجرا شد. پس از هنرنمایی مونیکا لران و علیرضا چهره‌قانی در اجرای قطعه باخ به‌عنوان سولیست، «آواهای اسلوانی (شماره هشت)» و «مارش اسلوانی» بدون فاصله اجرا شدند. با پایان قسمت اول برنامه که حدود ۴۵دقیقه بود، پس از تنفسی ١٠دقیقه‌ای قطعات «اورتور خفاش»، «پاوان»، «سمفونی برای مردگان» و «بر فراز کوه سنگی» درمیان شور و هیجان تماشاگران اجرا شد.

پس ازپایان برنامه‌ای که ارکستر سمفونیک تدارک دیده بود، شهداد روحانی از صحنه خارج شد و با تشویق مداوم مخاطبان دوباره بازگشت و «اورتور خفاش» را دوباره اجرا کرد. شهداد روحانی که درپایان برنامه شاهد تشویق‌های بدون قطع حضار بود، پس از خروجی چند دقیقه‌ای از صحنه، مجددا بازگشت و گفت به دلیل تأخیر ناخواسته‌ای که در ابتدای برنامه ایجاد شد، دو قطعه، اضافه بر آنچه در بروشور آمده است، اجرا خواهند کرد. یکی از این قطعات، موسیقی جاودانه فیلم عاشقانه «بر باد رفته» اثر مکس اشتاینر بود که اجرایش با تشویق ممتد حضار مواجه شد.

روزنامه شرق / جشنواره موسیقی فجر در چه شرایطی برگزار می‌شود؟

در کمال ناباوری

قرار است امسال از ٢٢ دی‌ تا اول بهمن، سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر برگزار شود؛ جشنواره‌ای که همیشه حواشی‌ مخصوص به خودش را دارد و با تغییر هرساله دبیر و همچنین تاریخ برگزاری‌اش، هر سال باید انتظار اتفاقاتی متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی را از آن داشت. امسال برای دومین‌بار، حمیدرضا نوربخش، مدیریت سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر را عهده‌دار شده است. او که باوجود صحبت‌های مکررش درباره علاقه‌‌نداشتن به تصدی پست ریاست خانه موسیقی، بار دیگر در کمال ناباوری ریاست خانه موسیقی را برعهده گرفته، امسال هم با اینکه سال گذشته تأکید کرده بود دیگر مدیریت جشنواره موسیقی را برعهده نمی‌گیرد، برای دومین‌بار تصمیم گرفت تا مدیر این جشنواره شود.

جایزه باربد

یکی از بخش‌هایی که سال گذشته برای اولین‌بار به جشنواره اضافه شد، جایزه «باربد» بود که امسال نیز از جمله بخش‌های اصلی جشنواره است. مدیر سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به تغییرات انجام‌گرفته در جایزه باربد اعلام کرده تا پایان هفته جاری، متقاضیان می‌توانند در این بخش شرکت کنند. به گفته نوربخش، تمامی آثار متقاضی در سبک‌های مختلف موسیقایی که در فاصله مهر ۹۴ تا مهر ۹۵ تولید شده، در بخش جایزه «باربد» مورد بررسی قرار خواهند گرفت و البته همچنان فرصت برای ارسال آثار باقی است. نوربخش افزوده: «همچون سال گذشته، تعدادی از افراد شاخص هر حوزه، برای داوری دعوت می‌شوند و سعی می‌کنیم ضعف‌های سال گذشته را جبران کنیم. هدف اصلی ما بعد از رفع نواقص داوری‌ها، جایگاه و اهمیت جایزه باربد بود که سعی می‌کنیم در جشنواره امسال این خلأ را مرتفع کنیم. ما جایزه‌ای در این زمینه نداشتیم که بااهمیت باشد و بتواند فعالیت‌های موسیقی را تحت‌تأثیر قرار دهد بنابراین هدف اولیه‌‌مان این است که این جایزه بتواند هرچه‌بیشتر جذاب و بااهمیت شود. همچنین اضافه‌شدن یک بخش جدید به جایزه باربد در این دوره از جشنواره از دیگر نکات است». نوازندگی، آهنگ‌سازی، خوانندگی و تنظیم، بخش‌هایی بودند که سال گذشته در ردیف برترین‌های جایزه باربد جشنواره قرار داشتند که امسال این بخش‌ها بیشتر خواهند شد. به‌عنوان‌نمونه در این فضا باید بخشی وجود داشته باشد که آلبوم‌اولی‌ها؛ یعنی همان هنرمندانی که برای اولین‌بار اثری را تولید می‌کنند در جایزه حضور داشته و از شرکت‌کنندگان حمایت ویژه صورت گیرد تا هم هنرمندان معرفی شده و هم این کار زمینه‌ساز تولید آثار بعدی‌شان باشد.

پاپ‌ها و فجر

طبیعتا جذاب‌ترین و پرطرفدارترین بخش جشنواره موسیقی همچون سال‌های گذشته، حضور هنرمندان موسیقی پاپ است. امسال برخی از هنرمندان موسیقی پاپ که تابه‌حال کنسرت برگزار نکرده‌اند، برای اولین‌بار در این جشنواره حاضر خواهند شد. از این جمله می‌توان به حامد همایون، خواننده پرطرفدار این روزها، اشاره کرد که هواداران بسیاری دارد و تنها یکی از قطعاتش از یکی از سایت‌های دانلود موسیقی بیش از ٢٣‌ میلیون‌بار دانلود شده است. همچنین بنیامین بهادری، خواننده خبرساز این روزها که با فیلم «سلام بمبئی» روی پرده سینماهاست، اعلام کرده این احتمال وجود دارد که در جشنواره موسیقی فجر امسال حضور داشته باشد و در حال رسیدن به توافق نهایی با دبیرخانه جشنواره است.

‌اعتبارگرفتن یا اعتباردادن؟

علاوه بر گروه‌های موسیقی پاپ، پیش‌بینی می‌شود ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی بتواند بالاترین آمار فروش بلیت را از آن خود کند. همچنین باید منتظر ماند و دید آیا ارکستر تازه‌تأسیس ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان می‌تواند مخاطبانش را به جشنواره بکشاند یا نه. درعین‌حال باید دید آیا هنرمندان موسیقی سنتی ایران که سال گذشته به شکلی باورنکردنی بر سر موضوع دستمزدها درگیر حواشی جشنواره شدند، امسال از آن استقبال می‌کنند یا نه؟ سهراب پورناظری بعد از حضور در آخرین دوره جشنواره و حواشی جنجالی گفت‌وگوی کیوان ساکت درباره دستمزدها، گفته بود: «نه من و نه تهمورس پورناظری اعتباری از جشنواره نمی‌گیریم و اگر اعتباری هم باشد، این جشنواره است که از ما اعتبار می‌گیرد. ما نیازمند پول جشنواره نیستیم و همه از درآمدهای ما خبر دارند و می‌دانند که شاید بیشترین کنسرت و درآمد را ما داریم، پس چرا باید خود را خراب کنیم. حضور در جشنواره موسیقی فجر پشیمانی بزرگی برای ما داشت چراکه فهمیدیم این ظرفیت در هنرمندان ما نیست. این برخورد و نوع صحبت جای افسوس داشت و من پیغام دادم که این دوره هم می‌گذرد و قطعی است که سال‌های بعد از کنار جشنواره رد هم نمی‌شویم، اگر این‌قدر پول در جشنواره است، برای دوستان بماند».

بخش بین‌الملل

بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره با محوریت ایران فرهنگی و با حضور کشورهای آسیای میانه از جمله آذربایجان، تاجیکستان، هند، لبنان و… همچنین کشورهایی از اروپا مانند اسپانیا، پرتغال، فرانسه، ایتالیا و ژاپن برگزار خواهد ‌شد.

شورای سیاست‌گذاری

درباره ضعف و قوت این شورا حرف‌وحدیث بسیار است. شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی فجر، متشکل است از دکتر محمد سریر، داوود گنجه‌ای، سیدمحمدحسن شاهنگیان، فریدون شهبازیان، حمیدرضا نوربخش، دکتر حسن ریاحی، سیدمحمد میرزمانی، فرزاد طالبی و علی مرادخانی. این شورا در اولین جلسه‌اش درباره مباحث مختلفی مانند آسیب‌شناسی جشنواره‌های پیشین، نقاط ضعف و قوت جشنواره سی‌ویکم، حدود، پراکندگی جغرافیایی به‌لحاظ محتوایی از جمله حضور موسیقی نواحی و برخی از حوزه‌های موسیقی‌ ملل، نحوه مدیریت جشنواره سی‌ویکم و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای حضور اقشار مختلف، به‌ویژه هنرمندان صاحب‌نام و حرفه‌ای در جشنواره، معرفی چهره‌های جوان‌ و آینده‌سازان موسیقی ایران و استفاده از امکانات بخش خصوصی برای بهینه‌سازی جریان اجرائی بحث و گفت‌وگو کردند. این در حالی است که در تمامی موارد یادشده، هنرمندانی هستند که به عملکرد همین شورا معترضند.

دبیرخانه جشنواره

سال گذشته بخش‌های اجرائی جشنواره برای اولین‌بار به یک شرکت خصوصی واگذار شد و دبیرخانه جشنواره که پیش‌تر در انجمن موسیقی ایران مستقر بود، تعطیل شد. بعد از برگزاری جشنواره سی‌ویکم نیز با توجه به همکاری‌نکردن آن شرکت خصوصی، دیگر جشنواره دبیرخانه‌ای نداشت تا اینکه چندی پیش اعلام شد دبیرخانه دوباره به انجمن موسیقی ایران بازگشته است. حال با توجه به اینکه از مدت تأسیس دبیرخانه جشنواره تنها یک ماه می‌گذرد، باید دل‌خوش کرد که این دبیرخانه نوپا بتواند پای گروه‌های درجه‌یک را به جشنواره باز کند.

روزنامه فرهیختگان / غافلگیری در روزهای آخر ریاست‌جمهوری ، باب دیلن به دیدار اوباما نرفت

هنگامی که آکادمی سوئدی نوبل از باب دیلن به‌عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ نام برد، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از این انتخاب ابراز خشنودی کرد و همزمان عکس‌های دیدارشان در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. آن زمان باب دیلن مدال آزادی ریاست‌جمهوری آمریکا را از اوباما دریافت کرد. اوباما نیز از دیدارش با این ترانه‌سرا خاطراتی نقل کرد. منتها رئیس‌جمهور آمریکا فکرش را نمی‌کرد که باب دیلن دعوت او را برای شرکت در مراسم قدردانی در کاخ سفید نادیده بگیرد. با آنکه گمانه‌زنی‌ها حاکی از احتمال زیاد حضور باب دیلن در کاخ سفید بود، اما این آهنگساز، ترانه‌سرا و شاعر در دیدار نوبلیست‌های امسال در کاخ سفید شرکت نکرد و اوباما را در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید غافلگیر کرد. برندگان نوبل فیزیک، اقتصاد، شیمی و ادبیات امسال آمریکایی بودند. هر ساله نیز طی مراسمی از برندگان آمریکایی نوبل در کاخ سفید قدردانی می‌شود. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به حضور نیافتن برنده نوبل ادبیات در مراسم در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد دیلن دلیلی برای عدم حضورش ارائه نکرده است.

روزنامه مردم سالاری / نوای ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت طنین‌انداز شد

تالار وحدت پنجشنبه شب پس از دو ماه سکوت در دو سئانس میزبان ارکستر سمفونیک تهران شد.

به گزارش هنرآنلاین ، آخرین اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در نهم مهرماه، به مناسبت افتتاحیه هفته فرهنگی فرهنگ‌ کره جنوبی با همکاری سفارت کره جنوبی و بنیاد رودکی برگزار شده بود. روحانی ابتدا برای تأخیر در شروع برنامه که به علت تداخل برنامه در تالار وحدت بود، عذرخواهی کرد. او‌ سپس توضیح داد که هر کنسرتو معمولاً سه قسمت دارد و در بین هر قسمت فاصله‌ کوتاهی است، در ادامه از جمعیت خواست تا در میان موومان‌ها ارکستر را تشویق نکنند تا تمرکز نوازندگان بر هم نخورد. برای اولین قطعه ارکستر اثری از یوهان سباستین باخ نواخت. این قطعه کنسرتو در «ر» مینور برای دو ویولن بود. مونیکا لران و علیرضا چهره قانی دو سولیستی بودند که در این قطعه هنرنمایی کردند.

با وارد شدن دیگر نوازندگان، ارکستر سمفونیک تهران کامل شد و به اجرای دومین قطعه از رپرتوار خود رفت. «آواهای اسلوانی» (شماره ۸) کوبنده شروع به نواختن شد. در این قطعه از نوای تمامی سازها به زیبایی استفاده شد. «آواهای اسلوانی» ساخته آنتونین دورژاک، با دنبال کردن روند صعودی ریتم خود در طی اجرا توانست به خوبی مخاطب را با خود همراه کند.

در انتهای این قطعه اعضای ارکستر‌ رو به جمعیت ایستادند و مورد تشویق پیوسته جمعیت قرار گرفتند. «مارش اسلوانی» اثر پیتر چایکوفسکی آخرین قطعه قسمت ابتدایی این کنسرت بود که با حرکت منظم آرشه ویولن‌ها به پایان رسید. پس از سه قطعه ارکستر برای استراحتی چند دقیقه‌ای سالن را ترک کرد. قسمت دوم برنامه پس از تنفسی کوتاه آغاز شد. «اورتور خفاش» با همنوایی سازهای بادی و ویولن آغاز و نوای پیانو در ادامه به آن اضافه شد. «پاوان» قطعه بعدی بود که از آثار گابریل فوره انتخاب شده بود. «پاوان» با حرکت آرام آرشه ویولن‌ها در وحدت طنین انداخت و توانست جوی تعلیقی را ایجاد کند.

سمفونی «آوای مردگان» با هدایت ‌هنرمندانه دستان شهرداد روحانی به خوبی توسط نوازندگان نواخته شد. در میانه اثر گامیل سن سانس صدای تمامی سازها در هم آمیخته شد و همنوازی زیبایی را به نمایش گذاشت.

آخرین قطعه این اجرا از ساخته‌های مودست موروسکی انتخاب شده بود. «برفراز کوه‌های سنگی» با لحن کوبنده خود، آخرین قطعه رپرتوار اجرای ارکستر سمفونیک تهران بود. پس از تشویق‌های ممتد پایانی جمعیت، شهرداد روحانی اعلام کرد که قطعه دیگری علاوه بر قطعات رپرتوار می‌نوازند، اما این قطعه پایان بخش نبود و پس از آن هم ارکستر مخاطبانش را قطعه دیگری از آثار ماکس اشتاینر مهمان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید :

نام

پست الکترونیک

وب سایت

XHTML: شما می توانید از این برچسب های HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*

نظر سنجی

با برگزاری کنسرت‌های متعدد خواننده‌های پاپ بدون انتشار آلبوم جدید موافقید؟

Loading ... Loading ...